Forside

tirsdag den 22. oktober 2013

Sanktehanshekesens skæbnesvanger historie...

En gang havde heksen en rigtigt hekse skørt men det er væk.


Da jeg var lille, var sankthansaften noget virkelig spændene, man måtte være længe oppe og det var så flot at se ilden i skumringen og så var det også lidt uhyggeligt med den heks der skulle brandes...
Jeg husker at jeg har siddet med min mor og skulle lave sankthansheksen af gammelt tøj og hø fra loftet, en hyggelig tradition jeg gerne ville give videre til mine børn.....Men sådan gik det ikke.

Jeg sad rigtignok men mine børn i kælderen og hyggede, mens "vi" syede heksen af nogle billige puder fra IKEA, og noget gammelt tøj af Filippas der var gået i arv og i arv..
Hovedet var det første jeg syet og tegnede øjne på, men allerede da, var det som om puden var blevet menneskelig og Filippa var helt fortabt og knugede og knugede den og jeg måtte bruge overtagelsesevner for at få den igen, så jeg kunne sy den på kroppen. (det var der de første alarm klokker skulle ha' ringet)
Det hele har nok allerhøjst tagen en lille time. det var jo bare en heks der skulle på bålet.

Vi skulle ned til Farmor og Farfar, de havde inviterede os til hygge og bål i haven.. Filippa sad med heksen hele vejen.. Sener på aften blev bålet tændt og så skulle vi jo ha heksen på bålet, det er jo det en heks skal Sankthans aften.

Jeg ved, i de øjeblik at heksen bliver lagt på bålet, at det skulle aldrig være sket!
Det var et grufult syn at se flammerne der åd sig op gennem maven, og det syntetiske fyld fra IKEA gjorde at den næsten smældede for øjnene af os på ingen tid.

Filippa skreg hysterisk og farmor måtte tage den inden for og storebror fulde hulkene efter.
Det endte med at vi måtte tage tidligt hjem og putte ungerne i seng, vel vidne at de havde pådragende sig et frygteligt sankthans barndoms traume minde.

Hele den aften brugte jeg ved min sy maskine for at lave en tro kopi. Nu var det så heldigt at de piger Filippa arver fra, har det samme tøj, så lige på nær blusen der var lidt for stor kunne man faktisk ikke se forskæld.
Jeg satte den på Filippas værelse så hun ville finde den når hun vågnede.

Neste morgen vågnede jeg ved at jeg kunne høre Asger og Filippa ligge og grine.
Og lige så frygtligt det havde været at se de gamle strømpebukser gå op i røg, ligeså fantastisk var det at se mine to børn ligge og putte men en billig kludedukke.

Jeg forklarede dens tilbagekomst med at den jo nok hellere ville være ved dem end i Bloksbjerg, og den åd de rådt.

Den boede på Filippas værelse i langt stykke tid, til den røg ned i pulterkammeret, hvor den har siddet siden sidste år.
Nu sidder den der på en pose med gammelt tøj til genbrugscontainerne ..... og jeg tænker "nu må du fa... tag dig sammen, vi snakke om en billig syntetisk pude fra IKEA, et par gamle strømpebukser  og nogle tus streger" det skulle da lige være for den hullede Nørregaard bluse ??

Hvilken skæbne skal Sankthansheksen have???
Jeg ved det ikke, måske skulle jeg ringe til Mads og monopolet :-)




1 kommentar:

  1. Jeg fornemmer lidt, at du gerne vil af med den? Okay så. Du har jo før bundet dem en god historie på ærmet, hvorfor ikke gøre det igen.
    Fortæl dem, at hun længes så forfærdeligt tilbage til sine veninder og, at hvis hun flyver INDEN skt. Hans, så kan hun nå det uden at blive brændt af. Hun beder derfor mindeligt om lov.

    Så sætter i hende på loftet hvorfra hun rejser i nat, når ingen ser det, og ingen hører det. Næste morgen er hun væk. Fuldstændigt væk.

    Hvis de imidlertid synes, at de vil sgu ikke af med hende, så mind dem om hvor ensom man kan være, når man længes tilbage, til dem man hører til i virkeligheden. Det må de kunne sætte sig ind i?

    Hvis de stadig opponerer, ja, så har du ikke spillet rollen godt nok, ELLER: du må beholde den til evig tid. Husk hvordan de første gang mistede hende :) Good luck. Fortæl endelig om udfaldet, ved lejlighed. Hilsen din gode veninde

    SvarSlet