Forside

tirsdag den 21. januar 2014

Keramik knapper

Mine knapper

Min mor er blevet bidt af en gal knap, hun laver knapper til alt det hun strikker, noget hun er lige så bidt af (selv om jeg nogen gange tror at knapperne har taget over) Jeg og mine to søstre kan så sidde og rense huller i knapperne med piberensere og dyppe dem i glasur.. det er faktisk rigtig hyggeligt og det er altid spændende at se hvordan det færdige resultat bliver.
Det er bare ikke så tit jeg kan være med, da jeg bor "helt her ovre" og resten af familie, på nær min bror, bor på Djursland.
Så når jeg nu er der, vil jeg hellere bruge tiden på at lave "unikke" knapper, også fordi det er sjovt.


Det er en meget lang proces at lave sådan en lille knap, det har jeg i hvert fald lært. Leret skal rulles ud, figuren skal skæres ud og der skal lavet huller. Så skal den tørre inden man kan gøre kanterne pæne og inden man kan brænde den første gang.


Så skal de males, med glasur og jeg skal hilse at sige at det er noget gnat, især når man ikke har prøvet det før. Tørre igen og så dyppes i klar glasur, inden de skal have den sidste brænding. På det tidspunkt ser knapperne forfærdelige ud og man har ingen fornemmelse af hvordan det færdige resultat bliver. Det er også det der er det sjove.

Efter som det er første gang jeg prøver, er jeg blevet godt tilfreds med resultatet. Men det er virkelig kompliceret med alle de farver der reagere med hinanden på forskellige måder, og slet ikke bliver det de ligner når man maler dem på. Nu glæder jeg mig bare til jeg igen skal på ferie i Jylland så jeg kan få lavet flere knapper for det er altså hyggeligt og sjovt.






1 kommentar: