Forside

lørdag den 25. januar 2014

Billedtæppe serie med historie - en ide.

Nu trænger jeg virkelig til at komme igang med et nyt projekt.
I det heletaget trænger jeg til at komme igang. Jeg er efterhånden lidt træt af at gå her hjemme og være sygemeldt med min hjerneblødning. Men jeg er heldigvis på rette vej og hel sikkert snart på banen igen.

Jeg har længe haft en ide med en billedtæppe serie, med historiske fortællinger.
Det skal selvfølgelig være nogle historier som jeg på en eller anden måde har en tilknytning til og som jeg ved noget om..
Som historielærer (et fag som jeg er lige så glad for, som jeg er glad for håndarbejde) syntes jeg at det er utrolig spændende at finde forskellige måder at formidle viden og fakta, og hvorfor ikke gøre det visuelt, ved at blande de to fag sammen.

Det første billed har jeg jo allerede, om den spanske borgerkrig.
Det var et billed jeg lavede tilbage på seminaret først i 0 erne i historie faget, hvor jeg skulle lave semesteropgave om Den spanske borgerkrig.



Et andet billedtæppe jeg kunne lave, var om Armenien og Masakrene på det armenske folk 1915 - 1917
Jeg har boet i Armenien i en kort periode, og har snuset til den helt fantastiske kultur og historie landet har.
Et billed der skulle være på, ville helt sikkert være af Ararat. Det store bjerg der ligger lige uden for Armeniens hovestad Yeravan - i Tyrkiet og som altid vil være en tårn i øjet på Armenerne, da et oprindeligt var armenernes bjerg. For øvrigt var det jo der Noa i sin tid, landede med sin ark.


Så ville jeg kunne lave et billedtæppe om Uganda og dets historie.
Jeg har tilbage i 1997, været delegat i Uganda for Ungdommens Røde Kors.
Jeg har, på det tidspunkt så mange år efter, set levn fra tiden med Idi Amin, Diktator i Uganda 1971 - 1979
Men jeg elsker det land, og har stadig kontakt med flere gode venner der nede.
Jeg har ikke lige et klart billed af hvordan et billedtæppe skal se ud, men et kort og flag med den obligatoriske "flag fugl" plus noget info måske.

Så skal jeg bare igang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar